Begagnad bil – bättre för miljön

Vi lever i ett samhälle där vi belönas för att ha det allra senaste. Kläder, telefoner, och inte minst bilar används som statussymboler. En av faktorerna för statusen hos det sistnämnda – bilarna – är ofta att de använder ren energi. Miljonärer och entreprenörer tävlar i miljömedvetenhet. Men är det verkligen mer miljövänligt att köpa en ny bil, även om det är en miljöbil?

Vi vet alla att det är billigare att köpa begagnad bil, men vilka andra fördelar finns det? En solklar fördel måste vara den estetiska. Det finns otroligt snygga retrobilar därute, vars charm och karisma knappast kan utmanas av bilföretagens senaste modeller. Men det finns en annan, kanske mer matnyttig fördel. Och det är att en begagnad bil skonar miljön.

Just nu lägger gröna politiker upp ambitiösa mål för vilka bilar som ska säljas i framtiden, och vilka drivmedel de ska använda sig av. Det är självklart bra att styra nyproduktionen i rätt håll, men den förblir fortfarande, i likhet med alla annan nyproduktion, skadlig för miljön.

Hur miljöfarlig är nyproduktionen?

Utsläppen som krävs för att producera en ny bil väger tyngre än den minskning i bränsleförbrukning som en ny bil brukar innebära. Och KTH-doktoranden Katja Tasala Gradin förklarar, i en intervju för SVT, att det är viktigt att räkna på bilens livslängd. Trots att miljöbilar subventioneras av staten ställer sig Tasala Gradin tveksam till att de är bättre:

”Redan innan en bil har rullat en enda meter så har du gigantiska utsläpp av koldioxid så det kanske är bättre att köra den gamla bilen ett tag till” – Tasala Gradin

Doktoranden berättar också hur svårt det kan vara att som konsument avgöra huruvida en bil är miljöfarlig eller inte. Så nästa gång du hör företag som lovar mycket kring deras bilars miljöpåverkan, är det kanske bra om du tänker ett extra varv.