Mercedes-Benz

Om du ber någon rada upp ett gäng bilmärken som de förknippar med någon form av lyx så kan du nog räkna med att Mercedes-Benz kommer finnas med i det uppräknandet. Om du bill veta mer om det tyska bilmärket ska du fortsätta läsa, för här kommer vi gå igenom både historian och det nuvarande läget för Mercedes-Benz!

När man talar om bilar så pratar man gärna om den tyska ingenjörskonsten, och visst är det så att den tyska bilindustrin är väldigt framstående och ständigt har utmanat marknaden genom årens gång. Mercedes-Benz kom 1926 då de tyska företagen Benz & Cie och Daimler-Motoren-Gesellschaft slogs ihop till följd av den ekonomiska kris som rådde i början av 20-talet i Tyskland och dess industri. Sammanslagningen blev väldigt positiv då det nystartade märket Mercedes-Benz snabbt blev till ett prestigemärke, och även en framstående aktör på racingbanor runt om i Europa. Mercedes-Benz har genom åren fortsätt att växa och blivit ett välkänt bilmärke som många tycker om. De lyckades hålla sig starka under 60-talet då många tyska bilmärken hade stora problem, tvärt om såg de en stund ut att utvidga när det var på agendan att de skulle ta över BMW. Detta misslyckades de dock med eftersom en bolagsstämma hos BMW avvisade övertagandet, och BMW blev kvar som ett eget varumärke.

Mercedes-Benz är väldigt populära hos de som är intresserade av bilar och de står både för lyx och prestanda. Då bilarna är av väldigt god kvalitet är de populära att köpa begagnat, och andrahandsmarknaden är stor. De har flera olika sorters bilar, från mindre småbilar till större och mer prestandamättade bilar. Mercedes-Benz gör dock inte bara personbilar, utan de tillverkar också följande:

  • Lastbilar. De är faktiskt världens största lastbilstillverkare!
  • Bussar, både stadsbussar, långfärdsbussar och turistbussar.
  • Racerbilar, de var tidigt stora på racingbanorna och är fortfarande högst närvarande i olika former av motorsporter.

Det är enkelt att se att Mercedes-Benz har en bred kompetens, och varumärket är väldigt starkt. Deras logotyp är en av världens mest igenkända med sin treuddiga stjärna innesluten i en cirkel, och det finns fler tecken på att varumärket är starkt. Ett av dessa tecken är att modeveckan ibland annat Sverige heter just Mercedes-Benz Fashion Week. Varumärket är alltså stort även utanför motorsegmentet, och förmodligen förknippas det så pass bra med mode eftersom båda står för lyx och någon form av god design, vilket man verkligen kan koppla till just Mercedes-Benz med tanke på vilka snygga och väl formgivna bilar de har i sitt utbud. Mercedes-Benz har haft en god tillväxt genom åren, även om det emellanåt så klart går nedåt, som det mesta. Ett av de åren som gick riktigt bra var 2007, där deras försäljning ökade fint. Du kan läsa mer om det i den här artikeln från Dagens Nyheter. Så, Mercedes-Benz är ett starkt varumärke med riktigt bra bilar som du gott kan välja att investera i. Du kommer få en snabb och hållbar bil som du kommer ha lycka av länge!