Vinterdäck på sommaren? Nej.

Det finns anledning till varför du inte ska använda vinterdäck på sommaren och det är inte bara för att det sliter på vägarna utan vinterdäck är även en stor bidragande faktor till bilolyckor – vilket är något som många inte vet.

bildäck bilAtt köpa vinterdäck till bilen är en god idé under sommarhalvåret efter som handlarna ofta har stora reor och kampanjer, men att köra omkring med vinterdäcken på är något man inte ska göra. Vinterdäck på sommaren är nämligen den bakomliggande orsaken till många olyckor, skriver Folkbladet, och nya siffror som Sifo tagit fram för däcktillverkaren Michelins räkning visar att 5 procent av Sveriges bilister kör med sina odubbade vinterdäck även under sommaren vilket gör att bromssträckan blir hela 40 procent längre vid inbromsning än vad det blir med sommardäck. Detta innebär alltså att olycksrisken ökar markant då procenten blir att var tjugonde bil du möter på vägarna rullar med vinterdäck – men att göra tvärt om och köra med sommardäck på vintern är det inte många som ens skulle överväga med tanke på olycksrisken, märkligt nog ser man inte detta med vinterdäck och sommar.

Auto, motor & sport testade

Tidningen Auto, motor & sport valde att utföra ett test för att verkligen se vad som händer och resultatet blev skrämmande. Vad man kom fram till var nämligen att bilens inbromsning med odubbade vinterdäck och inbromsning med sommardäck på såväl torrt som vått underlag rent konkret utgör skillnaden mellan liv och död. Resultatet visade nämligen att bromssträckan ökade med 40 procent med vinterdäck än med sommardäck och på torrt underlag skiljde bromssträckan 14,8 meter. Något annat som testet visade på var bilens köregenskaper med de två olika typerna av däck. Med vinterdäcken blev det mer svajigt i styrprestandan och tidningen beskriver detta som om man flöt fram på vägarna snarare än körde och att sommardäcken genererade mer grepp såväl vått som torrt.

Även VTI (Statens väg och transportforskningsinstitut) har utfört test

8156602-dacksparDet är inte bara Auto, motor & sport som valt att ställa vinterdäck och sommardäck mot varandra, det här även Statens väg och transportforskningsinstitut VTI valt att göra. Och deras tester nådde man lika skrämmande resultat. Här kom man fram till att vinterdäckens bromssträck på torr asfalt ökade med cirka 15 procent oavsett vilken hastighet testbilen körde i och på våt asfalt ökades sträckan till omkring 20 procent längre. Likaså testade man även däckens möjlighet att utföra undanmanöver i form av att byta körfält i hög hastighet för att sedan snabbt återgå till sitt ursprungliga körfält likt en väjningsundanmanöver vid omkörning när man plötsligt får möte. Här blev resultatet att sommardäcken klarade detta i hastigheter upp till 83 km/h samtidigt som vinterdäcken endast klarade sig upp till 72 km/h – vilket tydligt talar för sommardäck på sommarväglag. Till tidningen Ny Teknik säger forskaren Mattias Hjort, som arbetar hos VTI, att testerna utfördes under våren i en temperatur omkring 15 grader men att man vid ökad sommarvärme kan räkna med ännu större skillnader – vilket man tydligt kan se i Auto, motor & sport tester som utfördes under sommarens varmare dagar.