Volkswagen

Volkswagen är det första och största företaget i den grupp av biltillverkare som kallas Volkswagen-gruppen, och som är världens tredje största biltillverkare. På listan över de tio mest sålda bilarna genom tiderna har Volkswagen med tre modeller, mer än någon annan tillverkare. De tre modellerna är den klassiska ”bubblan”, Golf och Passat. År 2011 var Volkswagen den biltillverkare som lade mest pengar på forskning och utveckling.

Faktum är att berättelsen om Volkswagen börjar med nazisterna. På 1930-talet tillverkades i stort sett bara stora lyx- och sportbilar i Tyskland, även om många tillverkare experimenterade med mindre och billigare bilar för vanligt folk. Flera prototyper presenterades, men det var uppenbart att det krävdes hjälp från staten för att kunna presentera en bil som matchade den tidens löneläge. Hitler, som då var rikskansler, valde att ge statligt stöd till tillverkningen av en bil som designats för vanligt folk av den namnkunnige designern Ferdinand Porsche 1933. Resultatet blev bubblan, den första bilmodell som testades i vindtunnel.

Målet var att tyskarna skulle ha tillgång till bil i lika stor utsträckning som amerikanerna. Det var även nazisterna som planerade och skapade det tyska motorvägsnätet Autobahn. Även om de hånade USA i sin propaganda är det uppenbart att nazisterna också inspirerades av landet. Produktionen av den nya personbilen kom dock aldrig igång, eftersom andra världskriget han bryta ut. Produktionen på fabriken i KdF-Stadt (numera Wolfsburg), en stad som byggts för att härbärgera bilfabriken, ställdes om till att producera militärfordon, och många av de som arbetade på fabriken var fångar från koncentrationslägren.

Britterna tar över

Efter kriget kom fabriken i KdF-Stadt i britternas händer, och majoren Ivan Hirst såg potentialen i de fordon som hade tillverkats där för militärt bruk. Den brittiska armén led av brist på fordon, och köpte in 20 000 lätta militärjeepar. Därefter kom produktionen igång, även av personbilar. Brittiska f.d. anställda i militären tog med sig VW-bubblor tillbaka till brittiska öarna efter avslutad tjänst. Försäljningen gick dock fortfarande trögt, och få trodde på bilen. När Opels Heinrich Nordhoff klev in i ledningen förändrades dock mycket, och bilen blev en symbol för det ekonomiska uppsvinget i Västtyskland.